tv3.lv

Dižkoks Lucavsalā apdraudēts – tā pakājē top ielas, gājēju un veloceliņi. Koka saknes – nošķeltas un bojātas

14. septembrī 23:28

Lucavsalas piecus metrus un 90 centimetrus apjomīgā goba lepni un stalti jau gadsimtiem ilgi priecē salas iedzīvotājus un viesus. Taču rīdzinieks Edgars augusta beigās pamanījis, ka viens no dižkokiem Daugavas krastā, visticamāk, pakļauts briesmām – tas apjozts ar iekrāsotiem stabiņiem. Viņa bažas, kā izrādījies pēc pāris dienām, bijušas pamatotas.


Edgars
koku sargs

Man šeit Lucavsalā ir dārzs un, staigājot te garām, ieraudzīju mietiņus. Kaut kādā 27. vai 28. augustā. Es uzreiz sapratu, kas tie par mietiņiem, ka šeit būs rakšanas darbi un tā tālāk, un sāku celt trauksmi.

Taču par vēlu. Jau pēc pāris dienām mietiņi pazuduši – tā vietā pamatīgi uzrakts laukums vien aptuveni trīs metru attālumā no koka. No zemes rēgojas apcirstas, nošķeltas dižkoka saknes, kas atvasaras saulē paspējušas sakalst. Edgars skaidro, ka cita koka saknes no zemes nevarētu rēgoties, jo goba ir vienīgais tuvumā esošais koks. Viņaprāt, bojātas tieši tās saknes, kuras palīdz kokam uzņemt barības vielas.

Pēc Lucavsalas aktīvistu palīgā sauciena koku apsekojuši Dabas aizsardzības pārvaldes eksperti, kuri secinājuši – aizsardzības zona ap koku nav ievērota, izraustītās saknes neļauj uzņemt kokam pietiekami daudz barības vielu. Kāds būs tā mūžs turpmāk, to noteiks laiks.

Kārlis Lapiņš
Dabas aizsardzības pārvaldes pārstāvis

“Šo dižkoku teritorija, kas līdz ar to ir dabas piemineklis – ne tikai pats koks, bet arī zināma teritorija viņam apkārt – šī teritorija ir zem koka vainaga projekcijas, pluss desmit metru plata josla visapkārt vainagam. Šī doma aizliegumam ir tāda, lai netiktu darītas kaut kādas darbības, kuras rezultātā negatīvi šo koku ietekmē. Galvenais būtu aizliegts mainīt šī te koka barošanās režīmu. Un viens no tiem punktiem, protams, ir: aizliegts mainīt zemes lietošanas kategoriju.”

Dabas aizsargi apņēmušies noskaidrot – kā tas nākas, ka ekskavatora lāpsta pietuvojusies tik tuvu dižkokam. Ko tā pakājē plānots būvēt, katram salā sastaptajam savs minējums. Edgars uzskata, ka šajā vietā plānots sabiedriskā transporta apgriešanās laukums. Jānis, kuram sirdij tuva Lucavsalas daba, uzskata, ka gobas pakājē varētu tapt ielas. Viņš gan gribētu, lai sala paliktu tieši tāda, kāda tā ir šobrīd.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Leons
dzīvo Lucavsalā paaudžu paaudzēs

“Es tā domāju, ka šī rīcība visa ir diezgan nepārdomāta. Patiešām varēja tālāk no tā koka ierīkot to stāvvietu, ja tā patiešām būs stāvvieta, jo šeit vietas pietiekami daudz visapkārt.”

Rīgas domes Satiksmes departamentā vieš skaidrību – Lucavsalā top divas jaunas ielas ar gājēju un veloceliņiem, un dižkoka pakājē plānots sabiedriskā transporta apgriešanās aplis. Citas, labākas vietas, kur infrastruktūru izbūvēt, neesot bijis. Viņuprāt, arī šeit nemaz neesot liegts.

Jānis Vaivods
RD Satiksmes departamenta direktora pienākumu izpildītājs

“Jāskatās arī Ministru kabineta noteikumi Nr. 264. Aizsargājamā koka teritorijā veikt darbības, kas var negatīvi ietekmēt aizsargājamā koka augšanu un dabisko attīstību. Ja aizsargājamais koks atrodas pilsētā vai apdzīvotā vietā, ir pieļaujama infrastruktūras vai inženierkomunikāciju izbūve vai atjaunošana, kā arī ēku rekonstrukcija. Veloceļš un gājēju ietve, un pēc tam arī brauktuve būs izvietota pie paša koka, bet veidosies arī uzbērums, attiecīgi šī te teritorija vēl tiks piebērta un paaugstināta.”

Drošības labad domē tomēr uzklausījuši arboristu ieteikumus un apņēmušies kokam palīdzēt atkopties. Arborists Edgars Neilands uzskata, ka jebkura būvniecība koka tuvumā nodara kokam pāri. Viņaprāt, koku vajadzētu pabarot ar vērtīgām barības vielām, substrātu, kas ļautu saknēm no jauna sazaroties un nodrošināt jaunu uzsūcošo sakņu tīklu. Tāpat palīdzētu arī pielaistīšana; pavisam noteikti jārūpējas, lai pa koka saknēm un tam pārmērīgi tuvi nebraukā smagā tehnika būvdarbu laikā. Dabas aizsardzības pārvalde drīzumā gaida paskaidrojumus no Rīgas domes, savukārt domnieki uzdevuši pamatot situāciju projekta izstrādātājiem. Pagaidām koku sargā pamatīga sēta, lai postījumi nebūtu vēl lielāki. Gan salā uzrunātie ir vienoti uzskatā – ielas, attīstīta infrastruktūra un sabiedriskais transports Lucavsalai nepieciešami, taču ne tad, ja cena ir dižgobas dzīvība un veselība.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm