tv3.lv

“Jāieslēdz kritisko domāšanu!” Viltus internetveikals reklamē fotokameru par 80 dolāriem, talsenieks notic

23. janvārī 11:09

Talsu iedzīvotājs Haralds iekritis krāpnieku lamatās: uzticoties reklāmai, kas solīja fotokameru par pārsteidzoši zemu cenu, foto entuziasts pārskaitījis naudu viltus internetveikalam.

Haralda hobijs ir fotografēšana. Pagājušā gada septembrī sociālajā tīklā “Facebook” viņš nejauši uzgāja ārzemju internetveikala reklāmu, kas solīja ļoti labu fotokameru par pārsteidzoši zemu cenu – 80 dolāriem. “Bez Tabu” noskaidroja, ka konkrētais modelis citviet maksā pat pusotru tūkstoti dolāru.

Haralds
samaksāja par fotokameru

Reklamēja veikala izpārdošanu. Pasūtīju fotokameru. Tajā izpārdošanā viss – kameras, objektīvi – bija par vienu cenu.

Oktobrī Haralds savā mobilajā tālrunī saņēma īsziņu no “Latvijas Pasta”, kas vēstīja, ka pasūtītā kamera atceļojusi uz Latviju. Īsziņā “Latvijas Pasts” norādīja sūtījuma numuru un lūdza sūtījumu atmuitot, jo tas atceļojis no trešās valsts. Spiežot uz atsūtītās saites, kur iespējams atmuitot sūtījumu, Haraldam atmuitošana vairākkārt neizdevās. Saziņā ar “Latvijas Pastu” pasta pakalpojumu sniedzējs vēlāk Haraldam paziņojis, ka sūtījuma numurs no “Latvijas Pasta” sistēmas pazudis, līdz ar to vairs nebija zināms, kur ir sūtījums.

Haralds
samaksāja par fotokameru

Sūtījuma numurs pēkšņi pazuda. Internetveikalu, kurā pasūtīju kamera, vairs nevarēja atrast, uz e-pastiem vairs neatbild. Bet interesanti: no kurienes radās tas sūtījuma numurs? Ja “Latvijas Pasts” man uzrādīja sūtījuma numuru, tātad sūtījums bija. Kur tad ir?

Ar vislielāko varbūtību notikusi krāpniecība, raidījumam “Bez Tabu” pauda VAS “Latvijas Pasts” Kvalitātes vadības daļas vadītājs Kārlis Udrass. Iesaistoties raidījumam situācijas šķetināšanā, pasta uzņēmumā izdevies atrast noklīdušo sūtījuma numuru. Udrass informēja, ka ne vien klients Haralds, bet arī “Latvijas Pasta” darbinieki vairākkārt centušies atmuitot sūtījumu, bet tas neesot izdevies, līdz ar to paciņa aizsūtīta atpakaļ. “Latvijas Pastā” informēja, ka sūtītājs apzināti nav korekti aizpildījis nepieciešamo informāciju par sūtījumu, kas liedza to atmuitot.

Kārlis Udrass
VAS “Latvijas Pasts” Kvalitātes vadības daļas vadītājs

Sūtījums nav pazudis. Tas bija, tā teikt, neīsts sūtījums. Mēs savās sistēmās redzam datumu par sūtījumu. To izveidoja mākslīgi, formēja kā vienkāršu, nereģistrētu sūtījumu, ko izsekot nav iespējams. Līdz ar to klientam tas rada maldīgu priekšstatu, ka tas sūtījums ir. Jā, mēs nosūtījām klientam īsziņu par sūtījumu, aicinājām to atmuitot, bet, tā kā sūtījums ir neīsts (par to bija nekorekti dati), tas radīja problēmas atmuitot gan pašam klientam, gan mums. Glabāšanas termiņam beidzoties, sūtījums nosūtīts atpakaļ uz izsūtīšanas adresi. Tā kā informācija par sūtījumu iztrūka, mēs prasījām to sūtītājvalsts pastam, gaidījām atbildi. Tomēr šis ir krāpšanas gadījums, tāpēc no turienes, protams, neko neesam saņēmuši.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Spriežot pēc sūtījuma svara, kas bijis vien pārdesmit gramu, sūtītais noteikti nebija fotokamera, informēja “Latvijas Pastā”.

Par vietni “Utluu”, kuras izveidotājiem talsenieks Haralds pārskaitīja naudu, internetā ir ļoti daudz sūdzību un brīnājumu neuzticēties. Vietne reģistrēta Ķīnā, nekad nav bijis internetveikals. Tās izveidotāji maldinājuši par veikala lokāciju Anglijā. Aprakstos par šo vietni apspriesta arī fotokameras reklāma, kurai, kā noprotams pēc diskusijām par un ap šo mājaslapu, uzticējušies daudzi. Šobrīd interneta vietne vairs nedarbojas un ar tās izveidotājiem sazināties nav iespējams.

Latvijas Drošāka interneta centra “Drossinternets.lv” vadītāja Maija Katkovska aicina neticēt reklāmām par aizdomīgi lētām precēm.

Maija Katkovska
Latvijas Drošāka interneta centra “Drossinternets.lv” vadītāja

Pirms uzticēties vajadzētu palasīt atsauksmes internetā. Ja kaut kas izskatās neticami lēti, labāk neticēt, jo, visticamāk, tās ir krāpnieku lamatas. Jāmēģina sazināties ar pārdevēju, uzdot viņam visus iespējamos un neiespējamos jautājumus. Jo vairāk vaicāsiet, jo lielāka iespējamība, ka sapratīsiet, ka kaut kas nav tīrs. Jāpievērš uzmanību informācijai par uzņēmumu. Piemēram, vai nav tā, ka norāda atrašanos vienā valstī, bet tālruņa numurs uzrādīts ar citas valsts kodu. Jāieslēdz kritisko domāšanu!

Taujāta par sociālo tīklu atbildību, ļaujot izvietot šādas reklāmas, Katkovska informēja, ka sociālie tīkli pieprasa reklāmdevējiem būt godprātīgiem.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Maija Katkovska
Latvijas Drošāka interneta centra “Drossinternets.lv” vadītāja

“Facebook” neatbild par saturu, ko izvieto uzņēmumi, kas vēlas ko pārdot, izmantojot platformu. Katram interneta lietotājam, pamanot aizdomīgas, krāpnieciskas lapas, noteikti jāziņo “Facebook” administrācijai. Tad administrācija pārbaudīs šo lapu.

Katkovska brīdināja – interneta vides krāpnieki jo īpaši uzdarbojas Covid-19 pandēmijas laikā, jo apzinās, ka cilvēki vairāk pavada laiku internetā, piemēram, iepērkoties. Katkovska un Patērētāju tiesību aizsardzības centrā iesaka Haraldam vērsties Valsts policijā.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm