Saņem paziņojumu par svarīgākajām ziņām, līdzko tās ir publicētas tv3.lv! Pieteikties
“Jau tā sāp, bet vēl nolamā!” Morga darbinieka komunikācija atstāj “uz pauzes” nelaiķes piederīgos
Seniorei nomirstot Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcā (RAKUS), tuvinieces vēlējās nogādāt morgā drēbes nelaiķes apģērbšanai, bet morga darbinieka komunikācija nepatīkami pārsteidza jau tā emocionāli sagrautos piederīgos.
“Bez Tabu” redakcijā vērsās Linda, kuras vecmammas, ogrēnietes Maijas dzīvība izdzisa janvārī, RAKUS Paliatīvās aprūpes nodaļā.
Mamma no rīta devās ikdienas gaitās. Piezvanīja daktere, kura pateica, ka vecmāmiņas vairs nav. Protams, mammai šoks. Apzvanīja visus, tai skaitā mani. Es arī pametu visas lietas, kas bija ieplānotas.
Emocionāli sagrautās, laikā un telpā dezorientētās nelaiķes tuvinieces – meita un mazmeita -, uzzinot par radinieces došanos aizsaulē, pēc iespējas ātrāk gribēja sakārtot formalitātes, lai tuvinieci guldītu mūžīgā mierā. Nezinot, ko iesākt, tajā pašā dienā zvanīja Ogres kapsētai, kur grasījās apglabāt nelaiķi. Tur darbiniece esot ieteikusi aizvest uz slimnīcas morgu drēbes radinieces saģērbšanai, paskaidrojot, ka apbedītāji nevedīs nelaiķi kailu.
Tajā brīdī mēs vēl nezvanījām apbedīšanas firmai. Aizbraucām uz RAKUS morgu, pasniedzām kasti ar drēbēm. Viņš [darbinieks] pārlika tās maisā, izvilka veidlapu un pajautāja, no kurienes mēs esam. Mamma pateica, ka no Ogres. Tad viņš demonstratīvi aizmeta to lapu un teica – jūs esat no Ogres, kāpēc jūs tērējat manu laiku, jums ir apbedīšanas firma, kurai jāzvana, mēs šeit viņus neģērbjam. Lika piecelties kājās un iziet. Lamādamies aizcirta durvis. Mēs palikām “uz pauzes”! Saskatījāmies un nodomājām – ko tas vispār nozīmē?!
Morga darbinieks patrieca ar visām līdzi paņemtajām drēbēm, norādot, ka tiek kavēts viņa pusdienlaiks, raidījumam stāstīja Linda.
Teica – ko mēs vispār iedomājamies, kāpēc tērējam viņa laiku? Viņam, redz, jāiet pusdienās! Divas minūtes no pusdienlaika atņēmām! Šādās iestādēs vajadzētu strādāt cilvēkiem, kuriem ir spēcīga nervu sistēma un līdzjūtības sajūta, jo katru dienu nāk cilvēki, kuri zaudējuši tuvinieku. Jau tā esam sāpēs, salauztu sirdi un dvēseli, ar tukšuma sajūtu, bet tevi vēl nolamā kā, es nezinu, ko!
Slimnīcas administrācija atvainojas
RAKUS pārstāve Ilga Namniece ar “Bez Tabu” starpniecību slimnīcas vārdā atvainojās nelaiķes tuviniecēm par piedzīvoto morgā.
Esam veikuši pārrunas ar darbinieku. Ir nostrādājis cilvēciskais faktors un apstākļu sakritība, bet tas nav attaisnojums. Cilvēki grūtā brīdī, kad nomirst tuvinieks, kad ir dezorientēti, nezina, ko darīt, kur vērsties, jo tā nav ikdienišķa situācija, ir pelnījuši cieņpilnu dialogu, respektējot cilvēku emocionālo stāvokli.
RAKUS pārstāve Namniece norādīja, ka konkrētajā situācijā, nepieņemot drēbes no piederīgajiem, morga darbinieks rīkojies, ievērojot slimnīcā noteikto kārtību, jo tuvinieces ieradās bez miršanas apliecības un nevienojoties ar apbedīšanas firmu par nelaiķes transportēšanu. Bez šo formalitāšu sakārtošanas darbinieks nedrīkstēja pieņemt drēbes mirušā cilvēka saģērbšanai. Namniece gan uzsvēra, ka komunikācijai ar tuviniekiem, izskaidrojot kārtību, jābūt cieņpilnai, apzinoties, ka piederīgie ir emocionāli satriekti un ka šādu formalitāšu kārtošana nav ikdiena.
Komunikāciju vienmēr var uzlabot. Nenoņemam no sevis atbildību, jo sanākusi neveikla, necieņpilna komunikācija. Šim darbam [morgā] ir sava specifika. Nav noliedzams, ka arī Covid-19 ir ienesis negatīvu pienesumu, jo mirušo cilvēku pandēmijas laikā bija daudz. Mēs ikviens esam tikai cilvēks. Ikviens cenšamies padarīt darbu labi, bet ir ārkārtīgi liela noslodze. Darbiniekiem jākomunicē gan ar tuviniekiem, gan ar apbedīšanas firmu pārstāvjiem. Ar firmu pārstāvjiem ir vieglāk, jo viņiem zināma šī kārtība, bet piederīgie nav informēti par niansēm. Lai izskaidrotu, nav daudz laika, iespējams, tāpēc pārguruma dēļ veidojas komunikācijas kļūdas.
“Bez Tabu” uzrunāja arī apbedīšanas pārstāvi, kura ieteica pēc tuvinieka došanās aizsaulē uzreiz sazināties ar kādu apbedīšanas firmu, kura sakārtos formalitātes, aiztaupot raizes piederīgajiem.
Veselības inspekcijā (VI) norādīja, ka par neapmierinošu komunikāciju pacientiem vai viņu tuviniekiem jāziņo slimnīcas vadībai, kurai jāreaģē uz sūdzībām. Ja nav rasts vēlamais risinājums, var vērsties VI.
Ziņo par kļūdu rakstā
Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.
Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!