tv3.lv

Mazs bērns “notriec” 500 eiro par pieciem telefoniem; māte cīnās par naudas atgūšanu pusgadu

16. augustā 19:10

11 gadus vecs bērns ar autiskā spektra traucējumiem, kā raidījumam stāstīja viņa māte, neapzinoties, ka dara ko sliktu, paņēmis no mājām vecāku skaidras naudas uzkrājumus un veikalā “Evelatus” iegādājies piecus mobilos telefonus. To uzzinājusi, māte nogādājusi ierīces veikalā un pieprasījusi atdot samaksāto naudu, tomēr “Evelatus” atteicies to darīt, tāpēc bērna māte vērsusies “Bez Tabu”.

Par 11 gadus vecā dēla savādo iepirkšanos māte, kura vēlējās palikt anonīma, uzzināja no skolotājas, kad viņa ieraudzīja, ka puika apdāvinājis klasesbiedrus ar mobilajiem telefoniem. Izrādījās, – todien (šā gada martā) zēns iegādājās piecus mobilos telefonus veikalā “Evelatus” t/c “Alfa”. Tajā pašā dienā visus piecus telefonus atguva, veica pārrunas ar dēlu, raidījumam stāstīja bērna māte. Viņa raidījumam norādīja, ka naudas paņemšana no mājām un draugu apdāvināšana notikusi Aspergera sindroma (autisma paveids), ar ko sirgst bērns, ietekmē. Lai gan solījis šādi vairs nerīkoties, māte pieļauj, ka dēls sākotnēji neesot apzinājies, ka dara ko sliktu.

Nākamajā dienā māte nogādāja ierīces konkrētajā veikalā un cerēja, ka atgūs naudu. Viņa sastapusi to pašu darbinieku, kurš pārdevis bērnam telefonus.

zēna māte

Vaicāju: kā vispār 11 gadus vecam bērnam var pārdot piecus telefonus? Viņš [pārdevējs] man teica: parādiet likumu, kas aizliedz to darīt? Veikalā jau bija tāda attieksme, kas lika noprast, ka nekas nebūs [naudu neatdos].

Cīņa par 500 eiro

Uz zēna mātes iesniegumu pēc dažām dienām “Evelatus” administrācija atbildēja ar atteikumu atdot naudu. Vēlāk zēna māte vairākkārt rakstveidā uzrunāja veikala administrāciju, taujājot, kāpēc darbinieks nepainteresējās, no kurienes bērnam tik liela nauda un kam nepieciešami pieci telefoni, tomēr atbildes pēc būtības nesaņēma. Uz bērna mātes jautājumu par to, kāpēc atsakās atmaksāt visu samaksāto naudas summu vai daļu, “Evelatus” administrācija norādīja, ka ierīces vairs nav jaunas, līdz ar to tām nepieciešams veikt pārbaudes servisā. Tas nozīmētu veikalam papildu izmaksas par loģistiku un servisa pakalpojumu.

Zēna māte uzskata, ka no morāli ētiskā aspekta “Evelatus” darbinieks nerīkojās pareizi. Viņa arī esot informējusi darbinieku par bērna veselības problēmām.

zēna māte

Viņi teica: kā mēs varam zināt, varbūt bērns sakrājis naudu? Bet tā ir ļoti liela nauda! Es saprastu, ja vienu telefonu pirktu. Varbūt. Kaut gan 11 gadus vecam bērnam arī vienu telefonu nevajadzētu pārdot. Uzskatu, ka būtu jāpērk kopā ar vecākiem.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Uzklausījusi bērna mātes sūdzību, “Bez Tabu” komanda ieradās konkrētajā “Evelatus” veikalā, kurā tobrīd bija cita darbiniece. Sarunā ar žurnālistu viņa norādīja, ka būtu apmierinājusi tik jauna klienta vēlmes tikai pie noteiktiem apstākļiem.

“Evelatus” darbiniece

Teorētiski jebkurš var nopirkt. Protams, ir nedaudz aizdomīgi. Ja mums [iepriekš] pasaka, ka bērns atnāks, nopirks, protams, mēs jau zinām un to varam izdarīt [pārdot].

Darbiniece gan nenosodīja kolēģa rīcību, uzskatot, ka situācija nav viennozīmīga, turklāt norādīja, ka likums neaizliedz pārdot bērniem vērtīgas preces par lielām naudas summām. “Mums tiešām te [veikalā] ļoti daudzi staigā. [Vecāki] pasaka [bērnam]: ieskrien, nopērc, es iešu tālāk. Ja bērns ienāk, mums nav iemesla [atteikt]. Ja skatās pēc Eiropas, piemēram, citās valstīs pat nedrīkst prasīt, no kurienes ņēma [naudu]. Bērns varētu aiziet pasūdzēties, ka mēs viņu emocionāli ietekmējam,” tā veikala darbiniece.

Likums neaizliedz pārdot bērnam dārgas preces, bet darbinieks “varēja nostrādāt labāk”, norāda PTAC

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) vadītāja Baiba Gailīte, komentējot situāciju, norādīja, ka “Evelatus” darbinieks “varēja nostrādāt labāk”.

Baiba Gailīte
PTAC vadītāja

Nav likuma, kas aizliegtu pārdot. Civillikums gan nosaka, ka bērns līdz 18 gadiem nav rīcībspējīgs. Viņš drīkstētu rīkoties ar naudu, kas ir kabatas nauda vai dāvināta. Domāju, ka veikalā pie lielākām summām bērnam varētu pajautāt, kāpēc viņš ir bez vecākiem, no kurienes nauda. Vajadzētu tomēr mazliet parūpēties par bērnu, kurš šādu pirkumu izdara. Neticu, ka ir daudz vecāku, kuri ļautu bērniem veikt lielus pirkumus bez savas klātbūtnes. Vajadzētu būt aizdomām, ka tas nav saskaņots pirkums. Ja runa ir par pieciem telefoniem, tas ir pavisam aizdomīgs darījums, ko pārdevējam nevajadzētu atbalstīt.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

PTAC saņēmis bērna mātes iesniegumu. Iestāde var iesaistīties kā vidutājs, skaidrojot pie komersanta par iespējamu kompromisu. Ja tomēr veikalnieki naudu neatmaksās vai piedāvājums bērna vecākus neapmierinās, var vērsties tiesā, norādīja PTAC vadītāja Gailīte.

Pēc žurnālistu iesaistīšanās veikals vienojas ar bērna māti par daļēju naudas atmaksu

Pēc “Bez Tabu” iesaistīšanās “Evelatus” administrācija tomēr kļuva atsaucīgāka – uzreiz piedāvāja bērna mātei atmaksāt 80 procentus no iztērētās naudas summas. Zēna māte šim piedāvājumam piekrita.

Pēc vairākkārtējiem lūgumiem komentēt darbinieka rīcību un uzņēmuma ilgstošo nostāju “Evelatus” administrācija raidījumam atsūtīja šādu skaidrojumu:

“Evelatus” administrācija

Vai no morālā aspekta pārdevējs ir rīkojies pareizi, kā arī vai šāda situācija ir uzskatāma par normālu, visticamāk, viedokļi būs diametrāli pretēji. Viss ir atkarīgs no ģimenē pieņemtās kārtības. Līdz ar to tā ir atsevišķa diskusija, kurā būtu jāiesaista gan vecāki, gan pedagogi, gan citi bērnu audzināšanas speciālisti. No juridiskā viedokļa ne uzņēmums, ne konkrētais pārdevējs nav neko pārkāpuši un ir rīkojušies saskaņā ar likumdošanas normām. “Evelatus” veikala pārdevējs ir rīkojies saskaņā ar uzņēmuma iekšējām procedūrām, proti, pārdevēja kompetencē neietilpst lēmuma pieņemšana par to, vai prece ir apmaināma vai arī par preci tiks atgriezta nauda. Ja prece tiek atgriezta, turklāt preces iepakojums ir bojāts, prece tiek sūtīta uz servisa centru, tai tiek veikta diagnostika un noteikta nolietojuma pakāpe. Ja prece ir jauna, tai ir neatvērts iepakojums, naudas atmaksa notiek nekavējoties. Ņemot vērā, ka prece bija lietota, atzinuma sagatavošana no servisa centra prasīja zināmu laiku. Tiklīdz tika saņemta visa nepieciešamā informācija, noslēdzām vienošanos ar klientu.

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm