“Super jaunumiņi šim [Covid‑19] laikam!” “Influenceri” vaino paštaisītu masku maldinošā reklamēšanā

2020. gada 9. aprīlī 19:20

Covid-19 infekcijas plosīšanās laikā sociālā tīkla “Instagram” aktīviste, populāra influencere Elīna Didrihsone maldinot reklamē un pārdod pašizgatavotas sejas maskas, kuru spēja pasargāt no infekcijas ir apšaubāma, jo masku efektivitāte nav pārbaudīta, tomēr reklāmē, ka tās “izgatavotas, lai pasargātu sevi un savus tuvos cilvēkus, un apkārtējos cilvēciņus”, ziņo sociālo tīklu lietotāji, kuri šādu komercpraksi sauc par nekrietnu.

Elīnai Didrihsonei sociālajā tīklā “Instagram” ir vairāk nekā 50 tūkstoši sekotāju. Viņai Rīgā ir savs apģērbu veikals “Butterfly”, kam “Instagram” ir nepilni 50 tūkstoši sekotāju. “Bez Tabu” redakcija saņēmusi vairākas sūdzības par Didrihsones aktivitātēm sociālajā tīklā Covid-19 izplatības laikā. Turpinājumā lasāmas dažas sūdzības.

Sabīne
vaino influenceri negodprātībā

Runa ir kaitniecību. Šai meitenei ir vairāk nekā 50 tūkstoši sekotāju “Instagram”, pārsvarā jaunas (tātad nereti prātā vēl ne tik nobriedušas) meitenes. Elīna, atklāti iesmejot par Covid-19 krīzi pasaulē un Latvijā, aizvien aicina meitenes apmeklēt klātienē savu veikalu, katru dienu dalās ar savām ikdienas gaitām, atklāti parādot savu nenopietno attieksmi pret slimību un apmeklējot skaistumkopšanas salonus, kafejnīcas. Pēdējais piliens – neskatoties uz pašas attieksmi pret epidēmiju, viņa nolēmusi uz tās rēķina nopelnīt, pārdodot absolūti apšaubāmas kvalitātes sejas maskas. Mani patiešām satrauc, kāds piemērs tiek rādīts lielajam skaitam jauno meiteņu, kas viņai seko!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Liene
bažījas par negodīgu komercpraksi

Vai aizsargmasku ražošana un tirgošana, kas nav medicīniski sertificētas, bet tiek apgalvots, ka palīdz, ir ētiska un godprātīga komercprakse?

“Influenceres” reklāma 50 tūkstošu “armijai”: Pašdarināta maska pasargās

Sociālo tīklu lietotāji, kuri vērsušies redakcijā, norāda uz “Instagram” īsajiem stāstiem, kuros Didrihsone sejas maskas reklamē, uzrunājot meitenes.

Elīnas Didrihsones citāts no reklāmas sociālajā vietnē “Instagram”

Meitenes, nāku pie jums ar jaunumiņiem, kas būs super, es domāju, aktuāli šim laikam, kad visi domā par savu drošību. Ne tikai par savu drošību, bet arī par apkārtējiem cilvēkiem, tāpēc mēs esam nolēmuši izgatavot sejas maskas.

Lai gan reklamējot Didrihsone piebilst, ka paštaisītās sejas maskas nav sertificētas lietošanai medicīniskiem nolūkiem (kas nozīmē, ka to aizsargājošā efektivitāte nav pārbaudīta), “influencere” nekautrējas teikt, ka tās “vairāk ir izgatavotas, lai pasargātu sevi un savus tuvos cilvēkus, un apkārtējos cilvēciņus”.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Patērētāju tiesību aizstāvji aizrāda par maldināšanu

Tā kā pieprasījums pēc sejas maskām ir liels Covid-19 infekcijas izplatības laikā, nolūkā informēt sabiedrību un cīnoties pret patērētāju maldināšanu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) informē par trim sejas masku veidiem: medicīniskajām maskām, respiratoriem un citām jeb higiēniskajām maskām. Lai ko sauktu par elpceļu aizsardzības līdzekļiem (medicīniskajām maskām, respiratoriem), tiem jāatbilst konkrētām prasībām, jābūt novērtētai to aizsargefektivitātei, jābūt arī atbilstoši marķētiem. “Influenceres” tirgotās maskas pieskaitāmas pie kategorijas “citas maskas”, kuru efektivitāte nav novērtēta, līdz ar to, kā norāda PTAC, tām nedrīkst piedēvēt aizsardzības funkcijas, tādējādi maldinot patērētājus. Vairāk par sejas masku veidiem, kādam mērķim tās ražotas un vai pasargā lietotājus, uzzini šeit.

Santa Zarāne
PTAC pārstāve

Nav godīga komercprakse, jo par precēm jāsniedz patiesa informācija. Šajā gadījumā, ja šādas sejas maskas netiek ražotas atbilstoši standartiem, kuri nosaka, no kādiem materiāliem, kādā veidā jāražo, jāveic atbilstības novērtējums, ja tas netiek darīts, maskām nedrīkst piedēvēt īpašības, kuru tām nav.

Uzdodoties par “influenceres” reklamētās sejas maskas tīkotāju, “Bez Tabu” žurnālists sazinājās ar viņas veikalu “Butterfly”, kura pārdevēja informēja, ka reklamētās maskas ir iegādājamas. Taujāta, vai tās aizsargā, viņa atbild: “Protams, jā. Jebkas aizsargās. Protams, tā nav medicīniska maska, bet no apkārtējās vides noteikti aizsargās.”

Veikala darbiniecei atklājot, ka par sejas maskām interesējas “Bez Tabu”, telefonsarunā iesaistās Elīnas Didrihsones vīrs Nauris Didrihsons.

Nauris Didrihsons

Ko jūs te taisāt kaut kādu cirku? Ja gribi taisīt cirku, zvani kam citam. Mēs nesakām, ka aizsargā no kaut kāda vīrusa vai kā tamlīdzīgi. Mēs vienkārši tirgojam kā aksesuārus, pirmkārt. Otrkārt, iespējams, ir labāk ar masku nekā bez maskas šajā laikā. Pieņemsim, ja izej ārā, uzvelc šo masku, līdz ar to neaiztiec ar rokām degunu un muti. Līdz ar to baktērijas nenonāk mutē.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

“Influencere”: Cilvēki var meklēt informāciju internetā un izlemt, vai pirkt

“Bez Tabu” lūdza komentēt masku reklamēšanu un tirgošanu Elīnai Didrihsonei. Viņa no piedāvātās sarunas video formātā tiešsaistē atteicās, tā vietā skaidrojumu nofilmēja un ievietoja apskatei savā “Instagram” profilā.

Elīna Didrihsone
“influencere” ar vairāk nekā 50 tūkstošiem sekotāju

Pirmkārt, uz to brīdi veikalos sejas maskas bija grūti nopērkamas. Otrkārt, [veikalos] cena ir daudzreiz dārgāka. Mēs piedāvājām ļoti smieklīgu cenu. Teikt, ka tas ir bizness un uzpelnāmies… Teikšu godīgi, jūs nestādāties priekšā, kāds darbs tas ir. To veic divi cilvēki, šuvēji. [..] Cilvēki, kuriem interesē medicīniskas vai nemedicīniskas [maskas], visu informāciju var palasīt “Google” un izvērtēt, vai viņiem šāds produkts ir vai nav vajadzīgs.

Didrihsone pauž viedokli, ka masku reklāmā nav maldinājusi, jo norādījusi, ka netirgo medicīniskās maskas. Vēlreiz gan jāatgādina, ka reklāmā viņa sacīja, ka maskas “vairāk ir izgatavotas, lai pasargātu sevi un savus tuvos cilvēkus, un apkārtējos cilvēciņus”.

Arī Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas (PSKUS) vecākā infekciju māsa Elīna Languša uzskata, ka šādām paštaisītām maskām nevajadzētu piedēvēt aizsargfunkciju pret vīrusu, ja tās nav atbilstoši novērtētas, marķētas un neatbilst elpceļu aizsarglīdzekļu standartiem.

Elīna Languša
PSKUS vecākā infekciju māsa

Es tomēr esmu par to, ka visdrošāk ir ievērot divu metru distanci. Tad maska nav vajadzīga.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Languša gan uzskata, ka arī “influenceres” tirgotā maska var būt derīga, jo attur roku tiešu pieskaršanos pie sejas elpceļu tuvumā. Covid-19 izplatības laikā un citos apstākļos eksperti aicina cilvēkus neaiztikt seju, jo arī tāda veidā var inficēties.

PSKUS pārstāve Languša sniedz padomus par sejas masku lietošanu, kurus neievērojot, kā stāsta eksperte, maskām nav jēgas. Padomus uzzini, noskatoties sižetu.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm