“Raudāt gribējās, pat piedzēros!” Remontējot ceļu Alojas pusē, nozāģē senu ozolu, dzimtas simbolu

6. oktobrī 19:38

Remontējot autoceļu P15 Vidzemē posmā no Alojas līdz Matīšiem, gar ceļu izzāģēti daudzi privātīpašumos augušie koki. Iedzīvotāji par to pauž lielu sašutumu. Ļoti sāpināta ir arī Maira: bez saskaņošanas nozāģēts vairāk nekā 100 gadu vecs ozols, ko reiz stādījuši senči. Maira koku uzskatīja par dzimtas simbolu.

“Bez Tabu” redakcijā vērsās vairāki Alojas puses iedzīvotāji, kuri pauda sašutumu par gar ceļu augušo koku nozāģēšanu.

Andris
apkaimes iedzīvotājs

Kādēļ ir jānolīdzina līdz ar zemi cilvēku stādītos un audzētos kokus? Vai tad tiešām nevar savādāk grāvjus izrakt, nenodarot zaudējumus citu īpašumam? Ar īpašuma saimniekiem netika nekas saskaņots. Atbraucot mājās, ieraugām pārsteigumu. Saprotu, ka Latvijā nekad nebūs tāds līmenis kā Ķīnā, kur nevienu koku neaiztiek, bet pārstāda, ja traucē būvniecībai, bet vai tiešām šī ceļa posma projektētājs ir cirvis?

Nozāģē arī simtgadīgu ozolu, dzimtas simbolu; atbildīgie norāda, ka gādā par satiksmes drošību

Neizpratnē ir arī Alojas puses iedzīvotāja Maira. Viņas īpašumā vientulībā ceļa malā auga vairāk nekā 100 gadus sens ozols. Varenais koks bija skaista rota apkaimes ainavā. Arī šo ozolu, nebrīdinot īpašuma saimniekus, nozāģēja.

Maira
sēro par ozolu

Tas bija viens tāds ozols ceļa malā šajā apkaimē, bija kā orientieris. Naktī braucu mājās un nesapratu, kur jānogriežas, jo koka nebija. Sāpīgi, ka tādu piemiņu nozāģēja. Šis koks bija mana vecvectēva stādīts. Tiešām raudāt gribējās. Es pat piedzēros tajā dienā, atklāti sakot. Tas koks auga ļoti tuvu ceļam. Ceļinieki pamatoja nozāģēšanu ar to, ka kāds stulbenis brauks ar savu dārgo mašīnu un ieskries kokā. Tad man būšot jāiet cietumā. Tas bija viss pamatojums.

Foto: IEDZĪVOTĀJAS MAIRAS FOTO

VAS “Latvijas Valsts ceļi” (LVC) pārstāve Anna Kononova raidījumam norādīja, ka šogad Latvijā ir 10 tādu bojāgājušo, kuri, braucot ar transportlīdzekli, iebraukuši kādā šķērslī. Vairums esot iebraukuši tieši kokā. Arī varenais Mairas dzimtas ozols bija potenciāls drauds satiksmei, norādīja uzņēmuma pārstāve Kononova.

Anna Kononova
LVC pārstāve

Tāpēc inženieri un satiksmes drošības speciālisti vienmēr iestājas par to, ka ceļu tuvumā nedrīkst būt šādi šķēršļi. Pirmkārt, koki tiek zāģēti satiksmes drošības vārdā. Otrkārt, atjaunojot ūdens atvades sistēmas (rokot un atjaunojot grāvjus), arī tiek izcirsti koki.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Koku eksperts: “Nocirst kokus tāpēc, ka tajos var iebraukt – tā ir aprobežotība.”

Konkrētajā ozolā, kas auga pārredzama ceļa posma malā, līdz šim neviens nebija iebraucis, sērojot par ozolu, norādīja Maira. Lai gan konkrētais ozols nebija sasniedzis dižkoka izmērus (dižkoka statuss tam ļautu paglābties no zāģa), kokam bija potenciāls, turklāt bija jāņem vērā tā ainaviskā vērtība, raidījumam norādīja Edgars Neilands, arborists, uzņēmuma “Labie koki” vadītājs.

Edgars Neilands
arborists, uzņēmuma “Labie koki” vadītājs.

Mūsu dabā, tās ainavā viena no lielākajām vērtībām ir lielie, varenie, brīvstāvošie koki, ar kuriem asociējas mūsu kultūras mantojums, tradīcijas, mīlestība un cieņa pret dabu. Visur pieejot tā super droši, baidīties no kokiem, ka tie var nogāzties vētrā, dzīve kļūst tik nebaudāma un bezgaršīga. Nocirst kokus tāpēc, ka tajos var iebraukt – tā ir aprobežotība. Projektētāji, būvnieki un standartu rakstītāji nespēj ieskatīties sevī. Vai arī viņu dzimtas mājās, vietā, kur viņi jūtas labi, arī būs ceļi bez kokiem? Speciālistiem jāsanāk kopā un jāvienojas par cienīgu attieksmi pret varenajiem kokiem. Tas ir mūsu paaudzes uzdevums – sanākt kopā un izdomāt. Ir tautas, kuras to ir atrisinājušas.

Gar ceļiem esošās senās, aizsargājamās koku alejas un dižkokus gan saudzē, norādīja LVC. Šādu koku vainagus apkopj arboristi, daudzviet pirms alejām, gādājot par satiksmes drošību, šoferiem liek piebremzēt ar ātruma ierobežojumiem. Vairākās vietās, kur tomēr nācies izcirst kokus, LVC pēc remontdarbiem mēdz iestādīt jaunus kokus, norādīja uzņēmuma pārstāve Kononova.

Anna Kononova
LVC pārstāve

Centīsimies katru gadu kaut ko tādu darīt. Mums jau ir padomā posmi, kur nākamgad varētu atjaunot stādījumus, kuri ir bijuši, bet diemžēl bija jāizzāģē, atjaunojot ceļu.

Ja reiz naski zāģē ceļmalās augošos kokus, Alojas puses iedzīvotāji nesaprot, kāpēc atbildīgie nenojauc kādu graustu, kas atrodas šī paša P15 ceļa malā netālu no nozāģētā ozola. Grausts, pēc iedzīvotāju domām, ir ne mazāks drauds satiksmei. Tieši pie grausta ir krustojums, kurā būves dēļ ir slikta pārredzamība, uz ceļa draud nogāzties sabrukušais jumta pārsegums. Kā norādīja iedzīvotāji, konkrētā būve jau sen ir pamesta, īpašnieki par to nerūpējas. LVC aicina pašvaldību parūpēties par graustu, norādot, ka pagaidām gar to tiks uzstādīta barjera, kas mīkstināšot triecienu avārijas gadījumā. “Jautājums jārisina pašvaldībai, jo LVC nevar ieguldīt nodokļu maksātāju naudu sveša īpašuma apsaimniekošanā vai nojaukšanā,” – tā LVC pārstāve Kononova.

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm