Septiņas reizes izkrīt CSDD braukšanas eksāmenā: pārmet naudas “slaukšanu” un “piekasīšanos” pie sīkumiem

20. februārī 20:31

Topošajam autovadītājam izkrītot braukšanas eksāmenā jau septīto reizi, viņa tēvs pauž neizpratni, uzskatot, ka Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) eksaminatori “piekasās” pie sīkumiem un “slauc naudu”.

“Bez Tabu” redakcijā vērsās Juris, kura dēlam pagalam neveicas CSDD braukšanas eksāmenā. Viņš uzskata, ka eksaminatori ir pārlieku piekasīgi.

Juris
dusmīgs

Tur notiek plaša, vienkārši klaja naudas “slaukšana” no jaunajiem vadītājiem, kas mēģina nokārtot tiesības! Šodien dēls kārtoja tiesības Rīgā septīto reizi, kaut gan viņš brauc labi. It kā viss bija labi, bet “piekasījās” par to, ka par ilgu dodot ceļu automašīnām. Ko nozīmē “pārāk ilgi dod ceļu” krustojumos Rīgā? Tur intensīva satiksme, mašīnas brauc vidēji ar vairāk nekā 50 km/h, jaunajam vadītājam jāriskē un jāskrien ārā krustojumā, jo, redz, instruktors uzskata, ka par ilgu dod ceļu? Tas ir absurda kalngals!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

CSDD noraida pārmetumus par “piekasīšanos” nevietā, norādot, ka ir tādi topošie autovadītāji, kuri uz eksāmeniem ierodas nesagatavoti.

Māris Lūsis
CSDD eksaminācijas grupas vadītājs

Vērtēšana notiek 14 kompetencēs, kas ir sadalītas blokos: tehniskā daļā, ceļu satiksmes noteikumi, satiksmes drošība un sociālās prasmes. Topošais autovadītājs tiek vērtēts pēc vairākiem punktiem. Cilvēks, kurš pieņem eksāmenu, ir speciāli apmācīts šim procesam, katru gadu kārto atestāciju, ko paredz Eiropas Savienības direktīvas.

Ar pirmo reizi CSDD braukšanas eksāmenu nokārto ap 40 procentiem censoņu. Pārējie kārto atkārtoti un turpina maksāt. Normatīvie akti nosaka, ka minimālais braukšanas nodarbību skaits autoskolā B kategorijas iegūšanai ir 20 nodarbības. Parasti autoskolās vienā reizē notiek divas nodarbības (45 minūtes x 2). Par katru braukšanas apmācības reizi autoskolas iekasē 40-50 eiro. CSDD braukšanas eksāmens maksā 43,79 eiro. CSDD apzinās, ka ceļš līdz autovadītāja apliecībai “sit pa kabatu”, tāpēc aicina topošos autovadītājus ar vislielāko nopietnību izturēties pret mācīšanos braukt. Tāpat CSDD norāda, ka arī autoskolām jābūt ieinteresētām apmācīt kursantus pēc iespējas labāk, jo, izkrītot eksāmenā, tas negatīvi ietekmē autoskolas publiski pieejamo statistiku.

Autoskolas “Kristīne” braukšanas instruktors Vadims Rogovskis norāda, ka autoskolas meklē kompromisu ar kursantiem, palaižot censoņus uz CSDD eksāmenu ātrāk nekā, iespējams, tas būtu jādara, lai pasaudzētu viņu maciņu.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Vadims Rogovskis
autoskolas braukšanas instruktors

Statistika rāda, ka eksāmenā izkrīt arī 5-10 reizes. Tādi cilvēki parasti vaino instruktoru, jo viņš it kā nav iemācījis, un inspektoru, jo viņš “piekasās”. Cilvēks nekad neatzīs, ka pats vainīgs.

Likt automašīnai kustēties nav tas pats, kas mācēt braukt jēdzīgi līdzās citiem, uzsver CSDD un autoskolas pārstāvis. Svarīgi ir ne tikai iemācīties ceļu satiksmes noteikumus, bet prast mijiedarboties ar citiem satiksmes dalībniekiem, tāpēc jau ilgu laiku eksāmenos vērtē dažādas kompetences. “Rīga ir pilsēta ar ļoti intensīvu satiksmi. Lai veiktu pārkārtošanos, dotu ceļu, zināšanām jābūt daudz labākām nekā pirms 10-15 gadiem,” pauž Māris Lūsis, CSDD eksaminācijas grupas vadītājs.

Ja ir sūdzības vai jautājumi par konkrēta eksāmena norisi un vērtējumu, aicina vērsties CSDD, norādot, ka katrs eksāmens tiek filmēts, kas ļauj pārliecināties par kļūdām un to, vai eksaminators vērtējis korekti.

CSDD norāda, ka Latvijā ceļš līdz transportlīdzekļa vadītāja apliecības iegūšanai nav grūtākais, salīdzinot ar citām Eiropas Savienības valstīm.

Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV), Kolumbusā (Ohaio štats) iegūt autovadītāja apliecību ir krietni vieglāk, “Bez Tabu” stāsta latviete Inga, kura pārcēlusies uz dzīvi ASV. Tur teorijas eksāmenā, kas sastāv no 30 jautājumiem, pieļaujamas 11 kļūdas, kamēr pie mums trīs; mācību braukšana ar instruktoru nav obligāta, norāda Inga.

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Inga
dzīvo ASV

Vari mācīties ar “baltajām tiesībām”. Samaksā 25 dolārus. Ja jūties gatavs nolikt eksāmenu, vari iet un likt eksāmenu. Eksāmenā braukšana notiek pa ielām. Apmēram 10 minūtes. Ir tikai viena figūra – tāds kā astotnieks. Šeit visa dzīve notiek ar mašīnu. Šeit sāk braukt no 16 gadiem un beidz 90 gados. Šeit tas tā ir pakārtots: lai cilvēki varētu braukt, nevis nebraukt. Varbūt, es nezinu, [Latvijā] vajadzētu atvieglot. Tā jau cilvēkiem grūti ar naudu. Es domāju, ka autovadītāja tiesības tieši palīdz uzlabot dzīves līmeni.

Zemāk pievienotajā video video Valsts policijas komentārs.

Bez Tabu raidījuma žurnālists, kurš gatavs iedziļināties un risināt smagas situācijas un noziegumus. Ļoti rūpīgi iepazīstas un izvērtē pieejamo informāciju.

Ziņo par kļūdu rakstā

Iezīmē kļūdaino tekstu un spied Ctrl+Enter.

Iezīmē kļūdaino tekstu un ziņo par to!

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Saturs turpinās pēc reklāmas

Reklāma

Reklāma aizvērsies pēc 0 sekundēm